Cliëntdossier en ondersteuningsplan

De dagelijkse zorg en begeleiding (en soms behandeling) die cliënten ontvangen, is afgestemd op de persoonlijke ondersteuningsbehoeften. Deze staan beschreven in het cliëntdossier.

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)
Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

Cliënten zeggen zelf:

“Ik vind sommige dingen best wel lastig dan begrijp ik het niet. Het wordt dan opnieuw uitgelegd dan begrijp ik het beter. Vind het ook moeilijk om naar de toekomst te kijken en nu al te zeggen wat ik wil”.

“Ik mag erbij zitten als mij plan wordt besproken. Dat vind ik fijn.”

“Ik vind het lastig om tijdens een evaluatiebespreking in het gesprek in te haken en om gelijk antwoord te geven op vragen die gesteld worden. Ik heb tijd nodig om hierover na te denken. Het plan van tevoren samen doornemen zodat ik erover na kan denken en weet wat er komt, dat helpt mij”.

“Meepraten over mijn plan vind ik fijn”

Het cliëntdossier bestaat uit een beschrijving van beeldvorming (met diagnostiek) en toekomstperspectief. Het toekomstperspectief is richtinggevend en vormt de basis van het Ondersteuningsplan (OP).

In het Ondersteuningsplan staan de doelen en ondersteuningspunten die in dialoog met elkaar zijn afgesproken. Deze zijn leidend voor de dagelijkse zorg en begeleiding.

Voor elke cliënt worden bijzonderheden op de uitvoering van de zorg gerapporteerd. Op basis van de rapportage wordt eens per jaar het Ondersteuningsplan geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Onderdeel daarvan is de ‘vragenlijst cliëntervaring’ en een OP-bespreking met alle betrokkenen. Na overeenstemming over het Ondersteuningsplan, volgt na 6 maanden een tussentijdse doelenevaluatie.

Gedurende 2023 is de OP-cyclus gemiddeld voor 84% van de cliënten op orde, dat wil zeggen met een actuele evaluatie en actueel Ondersteuningplan. We willen methodische begeleiding op een professionele manier verantwoorden. Daarom hebben we onszelf als doel gesteld dat 90% van de evaluatiecyclus op orde is.  

In de eerste helft van het jaar lijkt er geen direct aanwijsbare oorzaak voor de achterstand. We zien dat in bijna alle teams de cyclus niet voor alle cliënten geheel op orde is. Veelal gaat het om één client per zorgcoördinator. In de tweede helft van 2023 vallen een aantal teams op die (sterk) afwijken van de norm. De voornaamste oorzaak is meestal gerelateerd aan de zorgcoördinator (langdurig afwezig of onvoldoende getraind/ervaren). Vaak is dit tijdelijk en komen met het terugkeren van de stabiliteit, de Ondersteuningsplannen ook weer op orde. Voor de analyse beoordelen we daarom een cyclus actueel, wanneer in de voorgaande 6 maanden een Ondersteuningsplan is vastgesteld of een halfjaarsevaluatie heeft plaatsgevonden.

Zorgcoördinatoren (en begeleiders) ontvangen begin 2024 een ECD-training, waar onder andere de Ondersteuningsplan-cyclus aan bod komt. Deze training heeft een aantal jaar niet plaatsgevonden en is een welkome ondersteuning in het OP-proces.

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

Cliënten over het Ondersteuningsplan

In de vragenlijst cliëntervaring reageren cliënten op de stellingen:

  1. Ik ben tevreden over mijn ondersteuningsplan
  2. Ik kan meepraten over veranderingen in mijn ondersteuningsplan

Over het algemeen geven cliënten aan dat ze hun ondersteuningsplan goed vinden. De tevredenheid over het ondersteuningsplan (95,1%) is ongeveer gelijk gebleven aan vorig jaar.

Meepraten over het Ondersteuningsplan wordt positief beoordeeld (87,4%). Deze score ligt hoger dan vorig jaar en boven de benchmark.

De meeste bewoners zijn tevreden met hun Ondersteuningsplan (55 van 76). Een enkeling geeft aan soms tevreden te zijn en niemand is ontevreden.

Ook de deelnemers van dagbesteding zijn grotendeels tevreden over het Ondersteuningsplan (65 van 74).

De tevredenheid over het meepraten met het eigen Ondersteuningsplan is vergelijkbaar. Cliënten met ambulante begeleiding zijn allen tevreden over het Ondersteuningsplan en geven aan mee te kunnen praten bij veranderingen.

Op bovenstaande vragen wordt ook regelmatig met ’weet ik niet’ geantwoord. Dit zijn veelal bewoners en deelnemers met een lager niveau, met wie het Ondersteuningsplan blijkbaar minder nadrukkelijk wordt besproken.

Ondanks de tevredenheid onder bewoners en deelnemers, zal in 2024 het Ondersteunginsplan en de manier waarop we daarmee werken, worden geëvalueerd. Dit doen we aan de hand van de nieuwe Handreiking Ondersteuningsplannen van VGN.