Cliënttevredenheid

Tijdens de evaluatie van het Ondersteuningsplan vullen cliënten een vragenlijst in. Gedurende 2023 hebben 131 cliënten laten weten hoe zij de zorg en begeleiding bij de Rozelaar ervaren.

 

 

Op Zorgkaart Nederland wordt de Rozelaar gewaardeerd met een 8,5.

In 2023 zijn er 7 waarderingen toegevoegd.

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

Dit doen ze aan de hand van de vragenlijst cliëntervaring, van onderzoeksbureau Customeyes. De algemene tevredenheid over de Rozelaar scoort hoog: 91,5. Tevredenheid over begeleiding (88,5) en het Ondersteuningsplan (95,1) is toegenomen ten opzichte van 2022. Ook qua tevredenheid over de woning (96,1) en dagbesteding (84,5) wordt hoog gescoord, als is dat wel iets lager dan in 2022.

Op al deze onderdelen ligt de tevredenheid bij de Rozelaar boven de benchmark. Slechts twee vragen scoren lager dan vorig jaar en lager dan de benchmark (zelf keuzes maken en contacten binnen dagbesteding).

Verwanten Tevredenheid Onderzoek (VTO) 2022: Cliënt Ervarings Onderzoek (CTO) 2023

 

Uitkomst van de vragenlijst cliëntervaring in 2023:

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

Wonen

De tevredenheid van cliënten over de woning is hoog (96,1%), hoewel deze iets is afgenomen in vergelijking met vorig jaar, blijft deze nog steeds boven de benchmark.

Sommige cliënten ervaren drukte in de huiskamer als een uitdaging (bijvoorbeeld door een te grote groep of woordenwisselingen), waardoor ze de voorkeur geven aan hun eigen appartement.

Over het algemeen uiten cliënten zich erg positief over hun huis en de omgeving. Ze geven aan dat ze het een fijne plek en leuke buurt vinden.

Genoeg leuke dingen in de vrije tijd is iets gedaald (81,3%) en ligt onder de benchmark, maar is nog steeds positief. Cliënten vinden het leuk om familie te bezoeken en om naar de kerk te gaan.

Tevredenheid over de hulp van anderen is gestegen vergeleken met vorig jaar en scoort zeer hoog (95,5%). Cliënten zijn positief over het contact met familie, vrijwilligers en vrienden.

Cliënten zijn van mening dat begeleiders voldoende ondersteuning bieden om gezond te leven (87,8%). Deze score ligt een heel punt hoger dan de benchmark en vertoont een stijgende trend in vergelijking met 2022. Een enkele cliënt geeft aan hier geen hulp bij nodig te hebben of wenst meer verschillende bewegingsactiviteiten.

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)
Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

"Ik zit liever in mijn eigen appartement. In de huiskamer is het vaak te druk."

“Ik ben blij met mijn nieuwe appartement.”

“Met twee bewoners klikt het niet zo goed. Het is niet meer als in het begin. Er is vaak woordenwisseling. Er is veel begeleiding weg gegaan. Als ik thuis kom kan ik soms niet mijn ding doen die ik wil doen.”

“Hier is het allemaal goed en in de kerk ook.”

“Ik heb veel kennissen. Daar doe ik leuke dingen mee.”

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

Dagbesteding

De tevredenheid over werk/dagactiviteiten is licht gedaald (84,1%) vergeleken met 2022, maar blijft nog steeds hoog en boven de benchmark. Op één dagbestedingslocatie is de tevredenheid met 20% gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Cliënten hebben het naar hun zin op werk/dagbesteding. Er worden een aantal favoriete activiteiten terugkerend benoemd. De grapjes van de begeleiding worden ook gewaardeerd.

"Het is een zinvolle dagbesteding. Ik ben echt bezig met de maatschappij. Er zijn fijne begeleiders, ze staan altijd open voor een gesprek en grapjes.”

“De grote groep vind ik soms wat druk. Vooral als er veranderingen zijn kan ik tegen de dag op zien. Een vaste plek aan tafel vind ik belangrijk.”

“Het werken bij de bakkerij en creatief vind ik heel erg leuk. ik werk met leuke mensen en begeleiding.”

“Ik vind het werk leuk. Soms gaat er iemand schreeuwen en dan vind ik het niet leuk.”

“Ik heb het niet altijd leuk met anderen op mijn werk omdat er ook mensen zijn waarmee ik iets minder kan opschieten.”

 

Net als in de woning ervaren sommige cliënten drukte tijdens werk. Er zijn opmerkingen gemaakt over stemverheffingen en geschreeuw, wat als onplezierig wordt ervaren.

Het leuk hebben met andere tijdens werk/dagbesteding is met ongeveer 12% afgenomen ten opzichte van 2022.

Score ligt onder de benchmark, maar is nog steeds positief (76,3%). Er zijn cliënten die de groep te druk vinden en onrust van anderen ervaren.

Bij drie dagbestedingslocaties is er een dalende lijn zichtbaar.

 

 

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

Begeleiders

Cliënten zijn erg tevreden over de begeleiders (88,5%). Ze spreken vol lof over de begeleiders in de open antwoorden. Cliënten hebben wel meer moeite met uitzendkrachten/invallers. Voorkeur voor vaste begeleiding wordt uitgesproken.

Cliënten zijn positief over hulp van begeleiders bij het leren van nieuwe dingen (89,7%) en het bieden van hulp waar nodig (89,9%).

Cliënten geven aan ze altijd bij de begeleiders terecht kunnen en dat ze hun uiterste best doen om cliënten in alle situaties zo goed mogelijk te helpen.

Over het algemeen is er een zeer positieve score wat betreft het nakomen van afspraken (84,4%). Het nakomen van afspraken heeft ook een relatie met de aanwezigheid van vaste begeleiding. Invallers zijn niet altijd op de hoogte van de afspraken.

Cliënten kunnen over moeilijke dingen (82,1%) en het geloof praten (88,5%) met begeleiders. Uit de open antwoorden komt naar voren dat begeleiders een luisterend oor bieden, maar dat er ook cliënten zijn die aangeven zich niet helemaal begrepen te voelen. Een klein aantal geeft aan het soms ook moeilijk te vinden om het geloof bespreekbaar te maken.

De tevredenheid over de omgang van vragen en/of problemen is gestegen ten opzichte van 2022 (88,5%).

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)
Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)
Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

"De begeleiders zijn lief en zorgzaam. En een luisterend oor.”

“Ik heb een katholiek geloof en vind het soms moeilijk om dingen vanuit mijn geloof bespreekbaar te maken, ik weet dan niet of de ander me begrijpt.”

“Ik ben tevreden met de vaste begeleiding maar uitzendkrachten vind ik wel lastig.”

“Begeleiding begrijpt mij niet altijd. Ik vind het moeilijk als er veel inval begeleiding werkt, zij kennen mij niet. Weten niet de afspraken dat geeft mij een onrustig hoofd.”

“Ik vind het fijn dat de begeleiders meedenken en mij handvatten geven hoe om te gaan met situaties.”

Ik zou graag meer ruimte willen voor zelfstandigheid. Bijvoorbeeld in de ochtend bij wassen en aankleden en in de avond bij het douchen. Dit zijn dingen die ik zelf kan.

“Er zijn dingen voor mij onduidelijk omdat niet alle regels duidelijk zijn. Er is veel personeel weg gegaan en daardoor blijven dingen liggen.”