Medewerkers in 2023
Hoeveel medewerkers werken er bij de Rozelaar? Wat is de gemiddelde leeftijd en hoe is het verzuim? En, hoe tevreden zijn medewerkers? Dat is te lezen in het hoofdstuk feiten & cijfers medewerkers.
Meer informatie over werken bij de Rozelaar of even sparren? Neem vrijblijvend contact op met onze recruiter Mieke.
06-48045986 06-48045986 Mail naar MiekeOp 31 december 2023 werken er 262 medewerkers bij de Rozelaar, samen 125,8 FTE. Hiervan is (in FTE’s) 82% zorgmedewerker en 18% ondersteunend personeel. De gemiddelde deeltijdfactor (exclusief 0-urenovereenkomsten) is 0,59. Er zijn in 2023 40 medewerkers uitgestroomd en 58 medewerkers ingestroomd (exclusief oproepkrachten).
Onze medewerkers hebben in 2023 de gemiddelde leeftijd van 39,7 jaar. De verhouding man/vrouw is 11%/89%.
Het verzuim binnen de Rozelaar is in 2023 gemiddeld 5,3% (2022: 5,8% / branche: 7,8%). We zien een sterk dalende lijn in het aantal langdurig verzuimdossiers.
Opleiden in de praktijk
Binnen de Rozelaar wordt veel aandacht besteed aan het opleiden in de praktijk. Dit is terug te zien in het grote aantal stagiairs en BBL-leerlingen, zowel binnen de zorg als ook bij ondersteunende diensten. In 2023 hebben 48 stagiairs hun stage gelopen binnen de Rozelaar. Zes medewerkers volgden een BBL-traject, waarvan er vier zij-instromer zijn. Een groot aantal BOL stagiairs volgt een Beroepsopleiding binnen Zorg en Welzijn. Daarnaast hebben we stagiairs op het niveau van HBO-SW/VU. Steeds vaker ontvangen we stagiairs vanuit het VMBO. Dit betreft leerlingen die zich oriënteren op een opleiding gericht op de zorg. We zien meer leerlingen die een opleiding volgen tot Verzorgende/Verpleegkunde.
Er is in 2023 samengewerkt met verschillende onderwijsinstellingen, zowel MBO, HBO als WO. Bij een aantal van deze onderwijsinstellingen is de Rozelaar aanwezig op open dagen en banenmarkten.
MedewerkersTevredenheidsOnderzoek
Eind 2023 blijkt uit het MedewerkersTevredenheidsOnderzoek dat we stijgen in tevredenheid op de onderdelen werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega’s en ontwikkelmogelijkheden. Deze onderdelen worden ruim voldoende beoordeeld. De stelling ‘Ik ben trots op de Rozelaar’ krijgt een score van 7,8. Verdere aandacht en ontwikkeling is nodig voor de onderdelen feedbackcultuur, communicatie en samenwerking met de leidinggevende. Het Management Team en de OR bespreken vervolgstappen op deze thema’s. Specifieke resultaten worden in de teams besproken en opgepakt.
Ga verder naar Vrijwilligers in 2023
Ga terug naar Wij zijn de Rozelaar
Ga terug naar Kwaliteitsbeeld 2023
Lees hieronder het verhaal van collega Tona:
Ze kwam via via bij de Rozelaar terecht. “Ik ben begonnen op de dagbesteding en heb daar samen met een collega een nieuwe groep opgezet, dat was een mooie tijd.
In die tijd deed je er allerlei klusjes bij. Ik heb weleens de chauffeur van het busje vervangen als hij vakantie had.”
Begeleiden
In de loop van de jaren werkte Tona op verschillende locaties en met verschillende groepen. Zo hielp ze mee met het opzetten Woonlocatie Iris, de eerste woonlocatie van de Rozelaar, waar ze vervolgens drie jaar werkte.
De afwisseling beviel haar goed. “Op een bepaalde manier lijkt het dan net alsof je steeds ergens anders werkt, ook al blijf je bij dezelfde organisatie. Misschien dat ik daarom nooit een reden heb gevoeld om weg te gaan.”
Wat er voor haar uit springt, zijn haar twaalf jaar bij de Rozerie (nu Rozerie Brasserie & Bakkerij, destijds Lunchroom de Rozerie, red.). “Ik vond het vooral mooi om daar de cliënten te begeleiden in het bedienen van de gasten. Je wilt dat je bezoekers met een tevreden gevoel de deur uit gaan. Het is leuk om daar samen met cliënten aan te werken.” Ze maakte er onder andere de brandschade in 2014 en de sluiting vanwege corona mee. “Die dingen vergeet je natuurlijk niet zomaar. Als ik erover nadenk, is er in al die jaren best veel gebeurd.”
Inmiddels is ze vooral te vinden op de tweede etage van Woonlocatie aan de Irishof. “Daar ben ik wat meer aan het begeleiden dan aan het verzorgen. Ik vind het heel fijn om de bewoners op zo’n manier te helpen dat ze bepaalde taken de volgende keer zelfstandig kunnen, al zijn er natuurlijk ook weleens moeilijke dingen. Overigens leer ik net zo goed van hen: ze denken regelmatig logischer na dan wij.”
Door alle ervaring heeft ze vaak snel door wat de hulpvragen van cliënten zijn en hoe ze daar op een goede manier mee om kan gaan. “Door de jaren heen heb ik bijvoorbeeld geleerd mensen te verstaan die niet zo duidelijk praten. Je weet op den duur wie wat nodig heeft.”
Netwerk
Tona heeft officieel nog zo’n zes jaar te gaan tot haar pensioen. “En als ik daarna gezond ben, zou ik ook nog wel wat willen doen. Ik ben geen mens om thuis te zitten, dat lijkt me echt verschrikkelijk.”
In al die jaren heeft Tona onder collega’s, cliënten en hun familieleden een enorm netwerk opgebouwd. “Daar ben ik blij mee. Het is voor mij makkelijk om op een andere groep in te vallen als dat nodig is, want op veel locaties ken ik mensen. Ja, ik voel me overal op de Rozelaar wel een beetje thuis.”