Het verhaal van SDVB

SDVB steunt de Rozelaar drie jaar: “De V van Vriendschap kenmerkt ons”

client afbeelding Afdeling communicatie

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met onze afdeling communicatie.

0342-41 33 34 Stuur een e-mail

Bij elke (amateur)voetbalclub is het gebruikelijk dat het logo van de hoofdsponsor op het shirt van het eerste elftal prijkt. Bij voetbalvereniging SDVB (Sterk Door Vriendschap Barneveld) doen ze dat sinds 2019 net even anders. Daar steunen ze de Rozelaar als goed doel, onder meer via shirtsponsoring. Voorzitter Jan van Beek vertelt meer over dit bijzondere initiatief. “We willen ons ook maatschappelijk meer profileren.”

Vanuit het bestuur heeft Van Beek de afgelopen twee decennia veel zien veranderen bij SDVB. Twaalf jaar was hij penningmeester, sinds vijf jaar is hij voorzitter. “De aanpak is anders dan vroeger, professioneler, op diverse vlakken; qua voetbalopleiding, maar ook qua organisatie en sponsoring. We hebben zo’n elfhonderd leden en een wachtlijst van honderd personen. Er wordt gewerkt aan de uitbreiding van zes naar acht velden. Dan kunnen we weer wat verder groeien.”

Vriendschap
Wat in al die jaren niet is veranderd, is het karakter van de club. Gevraagd naar wat de vereniging kenmerkt, is de voorzitter stellig: “De V van Vriendschap komt bij ons duidelijk terug. Dat zie je bijvoorbeeld als er een lid overlijdt, dan is er veel aandacht. We zijn hecht. Maar ook maatschappelijke betrokkenheid hoort daarbij. Hoe we het nu geregeld hebben met het hoofdsponsorschap past daar goed in. 

Hoofdsponsorgroep
Waarom koos SDVB ervoor om via shirtsponsoring een goed doel te steunen? “Vroeger deden we weleens een loterij onder alle sponsoren”, legt Van Beek uit. “Dan kon iedereen een sponsorbedrag inleggen en was er een gelukkige. Op een gegeven moment dachten we: wat als we nou vijf tot tien sponsoren bereid vinden om iets extra’s bij te dragen, dan kunnen we iets doen voor een maatschappelijk doel. Daar is de hoofdsponsorgroep uit ontstaan. Die bestaat nu uit vijf bedrijven: Heineken, Rabobank, restaurant BAS, Stoneridge-Orlaco en Jigler. Deze bedrijven maken het dus mogelijk dat De Rozelaar wordt gesteund.” 

 

logo Rozelaar

Verlenging
Dat de keuze op de Rozelaar is gevallen, is niet toevallig. “Het is een begrip in het dorp, echt Barnevelds”, zegt Van Beek. Er is afgesproken dat de Rozelaar drie jaar op het shirt staat, maar dit is verlengd met een jaar omdat er vorig seizoen nauwelijks gespeeld is. Daarnaast worden er elk seizoen twee zaterdagen vrijgemaakt voor De Rozelaar, zodat zij zich kunnen presenteren. “De vorige keer, begin 2020, hebben we een in volle kantine een veiling gehouden”, weet Van Beek zich nog goed te herinneren. Van alles werd per opbod verkocht, tot aan de wedstrijdbal (met handtekening van Alfred Schreuder) en appeltaarten toe. Heel leuk. En het leverde een mooi bedrag op voor de Rozelaar.”

De Rozelaar centraal
Gevraagd naar wat er komen gaat, noemt de voorzitter al de zaterdagen van 27 november en 26 maart. “Op die dagen heeft de Rozelaar alle vrijheid om zich te profileren.” Ook Philip Miedema, directeur-bestuurder van de Rozelaar, krijgt daarvoor ongetwijfeld een uitnodiging. “Ik nodig hem vaak uit bij de hoofdsponsors”, zegt Van Beek. “Bij de dagen dat de Rozelaar centraal staat, vraag ik hem altijd of hij iets wil vertellen aan de sponsoren. En als hij de kans krijgt, doet hij dat ook in de kantine. Philip kan heel mooi vertellen wat de Rozelaar doet. Dat spreekt veel mensen aan binnen de club.”

Goede match
Ook in de voetballoze coronatijd werkten de Rozelaar en SDVB samen. De club doet jaarlijks iets voor haar vrijwilligers. Dit jaar hielp de zorgorganisatie door heel veel kleine appeltaartjes te maken, die werden uitgedeeld aan de vrijwilligers van de voetbalvereniging. “Omdat er veel over waren, hebben we die verdeeld onder de verzorgingstehuizen in Barneveld”, vult Van Beek aan. “En we hebben ook nog voetballen uitgedeeld op de woonlocaties van De Rozelaar.” Het geeft eens te meer aan hoe er invulling wordt gegeven aan de V van Vriendschap. Een goede match tussen twee organisaties die middenin de Barneveldse samenleving staan.



Locaties