Klachtenregeling en vertrouwenswerk

De klachtenregeling voor cliënten en verwanten is te vinden op onze website. Het doel van een klacht is om de onvrede te uiten en gezamenlijk tot een oplossing te komen. De Rozelaar is aangesloten bij een onafhankelijke Geschillencommissie.

Klachtenregeling cliënten en verwanten

Cliëntvertrouwenspersoon

Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)
Omschrijving van afbeelding(nog in te vullen)

Voor klachten over onvrijwillige zorg, kunnen cliënten en vertegenwoordigers gebruik maken van de KCOZ (landelijke klachtencommissie onvrijwillige zorg).

Cliënten en hun vertegenwoordiger hebben ook toegang tot een onafhankelijke extern (Wzd)cliëntvertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is niet betrokken bij de Rozelaar en ondersteunt de cliënt of vertegenwoordiger bij het realiseren van zijn belangen.

In 2023 hebben we onze regelingen met betrekking tot het klachten- en vertrouwenswerk geëvalueerd. Om onafhankelijkheid te waarborgen en communicatie te verhelderen gaan we in 2024 samenwerken met een externe klachtenfunctionaris en een interne contactpersoon klacht- en vertrouwenswerk.

In 2023 zijn er twee formele klachten binnengekomen bij de Raad van Bestuur en één bij de klachtenfunctionaris. Deze hebben betrekking op de kwaliteit van zorg.

Het klachten- en vertrouwenswerk heeft als doel om de kwaliteit van zorg gezamenlijk te verbeteren en dit voor elke cliënt toegankelijk te houden.